loading...

انواع تعمير لوازم خانگي برند دوو در تهران

تعمير يخچال دوو ، تعمير يخچال سايد دوو ، تعمير ظرفشويي دوو ، تعمير لباسشويي دوو ، تعمير كولرگازي دوو ، تعمير مايكروفر دوو و تعمير جاروبرقي دوو ، تعميركار دوو

بازدید : 5
دوشنبه 29 خرداد 1402 زمان : 11:22

به گزارش سماتک شاید یکی از دغدغه های مهم افرادی که علاقمند به فعالیت در بازار کار مربوط به تعمیرات خودرو هستند، انتخاب بهترین شغل است. برق خودرو و مکانیک خودرو از شغل های مربوط به حوزه خودرو است که از ویژگی های خاص خود برخوردارند. با اینکه در هردو شغل هدف عیب یابی و تعمیر خودرو است اما از آنجاییکه دو قسمت مختلف خودرو را شامل می شوند، برق کار و مکانیک وظایف یکسانی ندارند و باید مهارت ها و دانش متفاوتی را فرابگیرند.

از اصلی ترین گام ها پیش از ورود به هر شغل فنی به ویژه در حوزه تعمیرات خودرو، بررسی دقیق ابعاد مختلف آن شغل است. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برق خودرو بهتر است یا مکانیک خودرو و قصد انتخاب یکی از این حرفه ها را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله به مقایسه جامع و کامل برق خودرو و مکانیک خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با کسب اطلاعات لازم درباره این دو رشته فنی در انتخاب و تصمیم گیری کار راحتی پیش رو داشته باشید.

1- مقایسه براساس وظایف

برای آشنایی بهتر با دو شغل برقکار و مکانیک خودرو و انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین شغل مربوط به خودرو ابتدا باید از وظایف هر یک مطلع باشید. به طور کلی هدف اصلی برقکار و مکانیک عیب یابی و تشخیص مشکلات خودرو و تعمیر و برطرف کردن آن است؛ اما در جزئیات و وظایف با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

یک مکانیک بر روی قسمت های مکانیکی خودرو تسلط بیشتری دارد و وظیفه او عیب یابی و تعمیر این بخش ها است. از مهمترین قسمت های مکانیکی یک خودرو که مکانیک با آنها سروکار دارد می توان به موتور، گیربکس و سیستم تعلیق اشاره کرد.

اما در شغل برق خودرو تمرکز بر روی سیستم برقی و اجزا و قطعات آن است. یعنی یک برقکار وظیفه عیب یابی و پیدا کردن مشکلات مربوط به بخش های الکتریکی ماشین مانند کامپیوتر، سیم کشی ها، استارت، دینام، باتری، سیستم صوتی و پخش مدیا، دزدگیر، چراغ ها و ... را بر عهده دارد.

2- مقایسه براساس مهارت ها و توانایی ها

مهارت ها و توانایی های افراد در برق خودرو و مکانیک خودرو با یکدیگر متفاوت است. یک مکانیک باید از مهارت ها و توانایی لازم برای عیب یابی و تعمیر بخش های مکانیکی برخوردار باشد. یعنی باید به طور کامل با موتور، گیربکس و ... آشنا بوده و تعمیر یا تعویض قطعات مربوط به آنها را بداند. نحوه باز کردن و بستن موتور، باز کردن و بستن گیربکس، تنظیم موتور، برطرف کردن مشکلات سیستم تعلیق و ... از مهمترین توانایی هایی هستند که یک مکانیک خودرو باید آنها را فراگرفته باشد.

در مقابل برقکار خودرو باید بر روی سیستم برقی و تمام بخش های یک ماشین که با انرژی الکتریکی سروکار دارند، تسلط داشته باشد. در شغل برق خودرو افراد باید مهارت تشخیص مشکلات خودرو ناشی از عیب در سیستم برقی را فرا گرفته باشند.

توانایی عیب یابی و رفع مشکل سیستم برق خودرو و اجزای آن مانند تعویض باتری، تعویض دینام، تعویض سیم کشی ها، تعمیر بخاری و کولر، نصب سیستم صوتی، تعمیر و تعویض چراغ ها، تنظیم، سرویس و راه اندازی کامپیوتر یا همان ایسیو و ... از مهمترین مواردی هستند که یک برقکار باید از مهارت ها و توانایی های لازم برخوردار باشد.

3- مقایسه براساس درآمد

هر دو شغل براساس گزارش گویا آیتی جزء پردرآمدترین شغل های فنی با بازار کار همیشگی محسوب می شوند زیرا از اهمیت فروانی برخوردار هستند. بازار کار مکانیک خودرو و درآمد این رشته فنی مربوط به ماشین معمولا بالاتر از سایر رشته ها می باشد. زیرا موتور از حساسیت بالایی برخوردار بوده و قیمت قطعات آن نیز بیشتر است. علاوه بر این، نوع کار مکانیک خودرو معمولا سنگین تر و سخت تر از سایر رشته ها محسوب می شود و بدین ترتیب میزان دستمزد در این شغل نیز بیشتر است.

در شغل برقکاری خودرو مانند مکانیک حجم و سنگینی کار معمولا کمتر می باشد و به همین خاطر امکان دارد دستمزد ها و هزینه های مربوط به تعمیر و تعویض قطعات نیز کمتر باشد.

اما در مواردی که بسیار حساس هستند و نیاز به تخصص و مهارت بالای تعمیرکار برق خودرو است، این هزینه ها افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت بازار کار برق خودرو پس از مکانیک خودرو در رتبه دوم شغل های مرتبط با ماشین قرار دارد و افراد می توانند با فعالیت در آن به درآمدهای عالی دست پیدا کنند.

4- مقایسه براساس ویژگی های شخصیتی

هر فردی از ویژگی های شخصیتی مخصوص به خود برخوردار است. مهمترین مسئله برای انتخاب شغل برق خودرو یا مکانیک خودرو علاقه است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که علاقمند به حل مسائل چالش برانگیز بوده و به عیب یابی و رفع مشکلات علاقه دارید، هردو شغل برایتان مناسب است.

اگر بخواهیم برق خودرو و مکانیک خودرو را از نظر تیپ شخصیتی و ویژگی های فردی اشخاص مقایسه کنیم می توانیم به این نکته اشاره کنیم که در برق خودرو افراد باید دید عمیق تری بر روی موضوعات جزئی داشته باشند. اما در مکانیک خودرو نیاز به افرادی با تیپ شخصیتی متمایل به دید گسترده و کلی به موضوعات و توجه به مسائل کلی تر می باشد. در مکانیک خودرو انجام کارهای خیلی جزئی کمتر است و نیاز به حساسیت و دقت بسیار بالا نسبت به برق خودرو نیست.

5- مقایسه براساس آینده شغلی

اگر علاقمند به فعالیت در یکی از شغل های برق خودرو یا مکانیک خودرو هستید، نگران آینده شغلی و فرصت کاری نباشید. از آنجایی که این دو رشته براساس گزارش خبرگزاری الف جزء بهترین شغل مربوط به خودرو هستند، فرصت های شغلی مختلف و متعددی برای آنها وجود دارد. شما می توانید با کسب مهارت های لازم و اخذ مدرک معتبر و بدست آوردن توانایی و تجربه کافی در این شغل های به موفقیت برسید.

از مهمترین فرصت های شغلی برق خودرو می توان به راه اندازی تعمیرگاه برق خودرو شخصی در صورت داشتن سرمایه کافی، استخدام در نمایندگی های مجاز خودرو مانند ایران خودرو، سایپا و ...، استخدام در کارخانه های تولید قطعات مربوط به سیستم برق ماشین، فعالیت در تعمیرگاه ها و مراکز تعمیر خودرو به عنوان برقکار، استخدام در مراکز باطری سازی و ... اشاره کرد.

اگر به شغل مکانیک خودرو علاقمند هستید می توانید پس از کسب مهارت های لازم در تعمیرگاه های مکانیک خودرو سطح شهر، تعمیرگاه های مجاز زیر نظر نمایندگی های تولید کنندگان خودرو، کارخانجات تولید قطعات مربوط به بخش مکانیک خودرو مانند قطعات موتور، گیربکس و ...، تعمیرگاه مکانیک خودرو شخصی و ... مشغول به فعالیت شوید.

6- مقایسه براساس محیط کار

یکی از تفاوت های مهم بین شغل های برق خودرو و مکانیک خودرو، تفاوت در محیط کاری است. در شغل برق خودرو محیط تمیزتر و روشن تر بوده و نیاز به حمل و جابجایی وسایل سنگین وجود ندارد. برقکارها با وسایل و دستگاه های مختلف برای عیب یابی و تعمیر کار می کنند و حتی ممکن است با مواد شیمیایی خطرناک نیز سروکار داشته باشند. از آنجایی که در این شغل برقکار با جزئیات بیشتری سر و کار دارد، وسایل و قطعات مورد نیاز معمولا از نظم و همانگی خاصی در چیدمان برخوردارند. زیرا ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند ضربه خوردن، وارد آمدن فشار، افتادن و ... خراب شده یا در محیط گم شوند.

در مقابل محیط یک تعمیرگاه مکانیک خودرو تمیزی محیط برق خودرو را ندارد. در مکانیکی به خاطر وجود چربی و روغن زیاد محیط کثیف تر بوده و حتی لباس های مکانیک نیز روغنی می شود. در محیط مکانیکی خودرو نیاز به بلند کردن اجسام سنگین برای باز کردن موتور یا گیربکس وجود دارد. محیط یک مکانیکی به محیط کارگاه های صنعتی شباهت دارد که در آنها دستگاه ها و وسایل بزرگ، سر و صدای بیشتر، محدودیت فضا و ... به چشم می خورد.

7- مقایسه براساس بازار کار

به طور کلی، به خاطر استفاده روزافزون از خودرو و نیاز به تعمیرکاران حرفه ای، بازار کار شغل های مربوط به خودرو وضعیت خوبی دارند. موتور و گیربکس دو بخش اصلی هر ماشینی محسوب می شوند که در صورت بروز هرگونه مشکل برای آنها باید سریعا برطرف گردند. به همین خاطر مکانیک خودرو همیشه مشتریانی دارد که برای تنظیم موتور، تعمیر موتور، تعمیر گیربکس و فعالیت های مربوط به این موراد مراجعه می کنند.

از طرفی به خاطر پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی و قطعات مختلف و همچنین رفتارهای نادرست برخی افراد در رانندگی احتمال خرابی بخش های مربوط به مکانیک خودرو زیاد است. همین امر موجب شده حتی برخی از تعمیرکاران که از سابقه و مهارت بالایی برخوردارند در مواقعی زمان کافی برای رسیدگی به همه مشتریان خود را نداشته باشند..

بازار کار شغل برق خودرو نیز وضعیت خوبی دارد زیرا سیستم برقی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. به نوعی نبود انرژی الکتریکی یا بروز مشکل در این سیستم باعث مختل شدن عملکرد کلی ماشین می شود. در برخی موارد امکان دارد مشکل به وجود آمده برای قطعات الکتریکی آنچنان حساس نبوده و به سادگی رفع شوند. اما گاهی اوقات عیب های بخش های برقی خودرو می توانند باعث به وجود آوردن مشکلات بیشتر و خسارت های مالی زیادتری شوند.

از این رو رانندگان به سیستم برقی خودرو خود اهمیت زیادی می دهند و در صورت بروز مشکل دوست دارند در سریعترین زمان ممکن آن مشکل برطرف شود.

8- مقایسه براساس نحوه یادگیری

برای ورود به شغل مکانیک خودرو یا مکانیک خودرو در گذشته افراد باید به عنوان شاگرد مدت زمانی را در تعمیرگاه ها و زیر نظر تعمیرکاران و استادکاران به فراگیری مهارت ها می پرداختند. این روش یادگیری سنتی مشکلاتی نظیر طولانی شدن دوره یادگیری، عدم آموزش کامل و دقیق و ... دارد. اما امروزه می توان با شرکت در دوره برق خودرو و مکانیک خودرو به راحتی و در کمترین زمان ممکن و با استفاده از متدهای آموزشی استاندارد و به روز که توسط بهترین اساتید و کارشناسان ارائه می شوند، برای ورود به بازار کار آماده شد.

آموزشگاه های فنی مختلفی اقدام به برگزاری دوره های برق خودرو و مکانیک خودرو می کنند. هر آموزشگاه از ویژگی هایی برخوردار است و انتخاب بهترین مرکز برای فراگیری مهارت ها و دانش لازم در رابطه با این دو شغل فنی با توجه به مواردی باید صورت بگیرد.

به طور کلی، در دوره های آموزشی برق خودرو و مکانیک خودرو آشنایی کامل با قطعات ماشین و بخش های مربوطه، عیب یابی و روش های برطرف کردن مشکلات آن آموزش داده می شود. تنها تفاوت در یادگیری این دو دوره، در رابطه با سرفصل های آموزشی است. در هر یک از دوره ها یکسری از سرفصل ها و دروس خاص خود را دارند که به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شوند.

9- مقایسه براساس هزینه یادگیری

هزینه یادگیری دروه های فنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است هزینه دوره های برق خودرو و مکانیک خودرو در آموزشگاه های مختلف یکسان یا متفاوت باشد. مدت زمان دوره، سطح امکانات و خدمات آموزشگاه، روش ها و متدهای آموزشی، موقعیت جغرافیایی و دسترسی آموزشگاه، حضوری یا مجازی بودن آموزش و موارد دیگری هزینه یادگیری را مشخص می کنند.

ممکن است در یک آموزشگاه هزینه شرکت در دوره برق خودرو و یادگیری مهارت های آن با هزینه دوره مکانیک خودرو برابر باشد. این امکان نیز وجود دارد به خاطر متفاوت بودن سرفصل ها و اموزشات هزینه دوره ها در یک آموزشگاه متفاوت باشد.

برق خودرو را انتخاب کنم یا مکانیک خودرو؟

همانطور که گفته شد برق خودرو و مکانیک خودرو دو رشته فنی پردرآمد و با بازار کار عالی هستند که آینده روشنی دارند. هر دو این رشته از فرصت های شغلی مختلفی برخوردارند و از انجایی که بخش مکانیکی و بخش برقی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، می توان با کسب مهارت های لازم در یکی از این رشته به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرد.

برای تصمیم گیری درباره اینکه برق خودرو یا مکانیک خودرو را انتخاب کنید، در اولین گام به علاقه خود توجه نمایید. سپس با بررسی موارد مختلف مربوط به هر رشته مانند تیپ شخصیتی مورد نیاز، وظایف، نوع مهارت ها و ... بهترین تصمیم را بگیرید. پیشنهاد می کنیم پس از انتخاب رشته مورد نظر برای فراگیری دانش و تخصص لازم و مهارت های مربوطه در کلاس های آموزشی شرکت کنید و زیر نظر اساتید و کارشناسان به خوبی برای ورود به بازار کار آماده گردید.

نتیجه گیری

هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی توان به طور قطع اعلام کرد که برق خودرو بهتر است یا مکانیک خودرو. این دو رشته فنی با اینکه یک هدف را دنبال می کنند و آن عیب یابی و برطرف کردن مشکلات مربوط به خودرو است؛ اما در وظایف و نوع کار و مهارت ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند. همچنین بازار کار و میزان درآمد آنها نیز با یکدیگر مشابه نیست. برای انتخاب یکی از رشته های برقکاری یا مکانیکی خودرو باید مواردی که در این مطلب گفته شد را با دقت بررسی کرده و سپس با توجه به علاقه و توانایی های خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

منبع:

https://idat.ir/345005

به گزارش سماتک شاید یکی از دغدغه های مهم افرادی که علاقمند به فعالیت در بازار کار مربوط به تعمیرات خودرو هستند، انتخاب بهترین شغل است. برق خودرو و مکانیک خودرو از شغل های مربوط به حوزه خودرو است که از ویژگی های خاص خود برخوردارند. با اینکه در هردو شغل هدف عیب یابی و تعمیر خودرو است اما از آنجاییکه دو قسمت مختلف خودرو را شامل می شوند، برق کار و مکانیک وظایف یکسانی ندارند و باید مهارت ها و دانش متفاوتی را فرابگیرند.

از اصلی ترین گام ها پیش از ورود به هر شغل فنی به ویژه در حوزه تعمیرات خودرو، بررسی دقیق ابعاد مختلف آن شغل است. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که برق خودرو بهتر است یا مکانیک خودرو و قصد انتخاب یکی از این حرفه ها را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در این مقاله به مقایسه جامع و کامل برق خودرو و مکانیک خودرو می پردازیم تا شما بتوانید با کسب اطلاعات لازم درباره این دو رشته فنی در انتخاب و تصمیم گیری کار راحتی پیش رو داشته باشید.

1- مقایسه براساس وظایف

برای آشنایی بهتر با دو شغل برقکار و مکانیک خودرو و انتخاب یکی از آنها به عنوان بهترین شغل مربوط به خودرو ابتدا باید از وظایف هر یک مطلع باشید. به طور کلی هدف اصلی برقکار و مکانیک عیب یابی و تشخیص مشکلات خودرو و تعمیر و برطرف کردن آن است؛ اما در جزئیات و وظایف با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

یک مکانیک بر روی قسمت های مکانیکی خودرو تسلط بیشتری دارد و وظیفه او عیب یابی و تعمیر این بخش ها است. از مهمترین قسمت های مکانیکی یک خودرو که مکانیک با آنها سروکار دارد می توان به موتور، گیربکس و سیستم تعلیق اشاره کرد.

اما در شغل برق خودرو تمرکز بر روی سیستم برقی و اجزا و قطعات آن است. یعنی یک برقکار وظیفه عیب یابی و پیدا کردن مشکلات مربوط به بخش های الکتریکی ماشین مانند کامپیوتر، سیم کشی ها، استارت، دینام، باتری، سیستم صوتی و پخش مدیا، دزدگیر، چراغ ها و ... را بر عهده دارد.

2- مقایسه براساس مهارت ها و توانایی ها

مهارت ها و توانایی های افراد در برق خودرو و مکانیک خودرو با یکدیگر متفاوت است. یک مکانیک باید از مهارت ها و توانایی لازم برای عیب یابی و تعمیر بخش های مکانیکی برخوردار باشد. یعنی باید به طور کامل با موتور، گیربکس و ... آشنا بوده و تعمیر یا تعویض قطعات مربوط به آنها را بداند. نحوه باز کردن و بستن موتور، باز کردن و بستن گیربکس، تنظیم موتور، برطرف کردن مشکلات سیستم تعلیق و ... از مهمترین توانایی هایی هستند که یک مکانیک خودرو باید آنها را فراگرفته باشد.

در مقابل برقکار خودرو باید بر روی سیستم برقی و تمام بخش های یک ماشین که با انرژی الکتریکی سروکار دارند، تسلط داشته باشد. در شغل برق خودرو افراد باید مهارت تشخیص مشکلات خودرو ناشی از عیب در سیستم برقی را فرا گرفته باشند.

توانایی عیب یابی و رفع مشکل سیستم برق خودرو و اجزای آن مانند تعویض باتری، تعویض دینام، تعویض سیم کشی ها، تعمیر بخاری و کولر، نصب سیستم صوتی، تعمیر و تعویض چراغ ها، تنظیم، سرویس و راه اندازی کامپیوتر یا همان ایسیو و ... از مهمترین مواردی هستند که یک برقکار باید از مهارت ها و توانایی های لازم برخوردار باشد.

3- مقایسه براساس درآمد

هر دو شغل براساس گزارش گویا آیتی جزء پردرآمدترین شغل های فنی با بازار کار همیشگی محسوب می شوند زیرا از اهمیت فروانی برخوردار هستند. بازار کار مکانیک خودرو و درآمد این رشته فنی مربوط به ماشین معمولا بالاتر از سایر رشته ها می باشد. زیرا موتور از حساسیت بالایی برخوردار بوده و قیمت قطعات آن نیز بیشتر است. علاوه بر این، نوع کار مکانیک خودرو معمولا سنگین تر و سخت تر از سایر رشته ها محسوب می شود و بدین ترتیب میزان دستمزد در این شغل نیز بیشتر است.

در شغل برقکاری خودرو مانند مکانیک حجم و سنگینی کار معمولا کمتر می باشد و به همین خاطر امکان دارد دستمزد ها و هزینه های مربوط به تعمیر و تعویض قطعات نیز کمتر باشد.

اما در مواردی که بسیار حساس هستند و نیاز به تخصص و مهارت بالای تعمیرکار برق خودرو است، این هزینه ها افزایش می یابد. به طور کلی می توان گفت بازار کار برق خودرو پس از مکانیک خودرو در رتبه دوم شغل های مرتبط با ماشین قرار دارد و افراد می توانند با فعالیت در آن به درآمدهای عالی دست پیدا کنند.

4- مقایسه براساس ویژگی های شخصیتی

هر فردی از ویژگی های شخصیتی مخصوص به خود برخوردار است. مهمترین مسئله برای انتخاب شغل برق خودرو یا مکانیک خودرو علاقه است. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که علاقمند به حل مسائل چالش برانگیز بوده و به عیب یابی و رفع مشکلات علاقه دارید، هردو شغل برایتان مناسب است.

اگر بخواهیم برق خودرو و مکانیک خودرو را از نظر تیپ شخصیتی و ویژگی های فردی اشخاص مقایسه کنیم می توانیم به این نکته اشاره کنیم که در برق خودرو افراد باید دید عمیق تری بر روی موضوعات جزئی داشته باشند. اما در مکانیک خودرو نیاز به افرادی با تیپ شخصیتی متمایل به دید گسترده و کلی به موضوعات و توجه به مسائل کلی تر می باشد. در مکانیک خودرو انجام کارهای خیلی جزئی کمتر است و نیاز به حساسیت و دقت بسیار بالا نسبت به برق خودرو نیست.

5- مقایسه براساس آینده شغلی

اگر علاقمند به فعالیت در یکی از شغل های برق خودرو یا مکانیک خودرو هستید، نگران آینده شغلی و فرصت کاری نباشید. از آنجایی که این دو رشته براساس گزارش خبرگزاری الف جزء بهترین شغل مربوط به خودرو هستند، فرصت های شغلی مختلف و متعددی برای آنها وجود دارد. شما می توانید با کسب مهارت های لازم و اخذ مدرک معتبر و بدست آوردن توانایی و تجربه کافی در این شغل های به موفقیت برسید.

از مهمترین فرصت های شغلی برق خودرو می توان به راه اندازی تعمیرگاه برق خودرو شخصی در صورت داشتن سرمایه کافی، استخدام در نمایندگی های مجاز خودرو مانند ایران خودرو، سایپا و ...، استخدام در کارخانه های تولید قطعات مربوط به سیستم برق ماشین، فعالیت در تعمیرگاه ها و مراکز تعمیر خودرو به عنوان برقکار، استخدام در مراکز باطری سازی و ... اشاره کرد.

اگر به شغل مکانیک خودرو علاقمند هستید می توانید پس از کسب مهارت های لازم در تعمیرگاه های مکانیک خودرو سطح شهر، تعمیرگاه های مجاز زیر نظر نمایندگی های تولید کنندگان خودرو، کارخانجات تولید قطعات مربوط به بخش مکانیک خودرو مانند قطعات موتور، گیربکس و ...، تعمیرگاه مکانیک خودرو شخصی و ... مشغول به فعالیت شوید.

6- مقایسه براساس محیط کار

یکی از تفاوت های مهم بین شغل های برق خودرو و مکانیک خودرو، تفاوت در محیط کاری است. در شغل برق خودرو محیط تمیزتر و روشن تر بوده و نیاز به حمل و جابجایی وسایل سنگین وجود ندارد. برقکارها با وسایل و دستگاه های مختلف برای عیب یابی و تعمیر کار می کنند و حتی ممکن است با مواد شیمیایی خطرناک نیز سروکار داشته باشند. از آنجایی که در این شغل برقکار با جزئیات بیشتری سر و کار دارد، وسایل و قطعات مورد نیاز معمولا از نظم و همانگی خاصی در چیدمان برخوردارند. زیرا ممکن است بر اثر عوامل مختلف مانند ضربه خوردن، وارد آمدن فشار، افتادن و ... خراب شده یا در محیط گم شوند.

در مقابل محیط یک تعمیرگاه مکانیک خودرو تمیزی محیط برق خودرو را ندارد. در مکانیکی به خاطر وجود چربی و روغن زیاد محیط کثیف تر بوده و حتی لباس های مکانیک نیز روغنی می شود. در محیط مکانیکی خودرو نیاز به بلند کردن اجسام سنگین برای باز کردن موتور یا گیربکس وجود دارد. محیط یک مکانیکی به محیط کارگاه های صنعتی شباهت دارد که در آنها دستگاه ها و وسایل بزرگ، سر و صدای بیشتر، محدودیت فضا و ... به چشم می خورد.

7- مقایسه براساس بازار کار

به طور کلی، به خاطر استفاده روزافزون از خودرو و نیاز به تعمیرکاران حرفه ای، بازار کار شغل های مربوط به خودرو وضعیت خوبی دارند. موتور و گیربکس دو بخش اصلی هر ماشینی محسوب می شوند که در صورت بروز هرگونه مشکل برای آنها باید سریعا برطرف گردند. به همین خاطر مکانیک خودرو همیشه مشتریانی دارد که برای تنظیم موتور، تعمیر موتور، تعمیر گیربکس و فعالیت های مربوط به این موراد مراجعه می کنند.

از طرفی به خاطر پایین بودن کیفیت خودروهای ایرانی و قطعات مختلف و همچنین رفتارهای نادرست برخی افراد در رانندگی احتمال خرابی بخش های مربوط به مکانیک خودرو زیاد است. همین امر موجب شده حتی برخی از تعمیرکاران که از سابقه و مهارت بالایی برخوردارند در مواقعی زمان کافی برای رسیدگی به همه مشتریان خود را نداشته باشند..

بازار کار شغل برق خودرو نیز وضعیت خوبی دارد زیرا سیستم برقی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. به نوعی نبود انرژی الکتریکی یا بروز مشکل در این سیستم باعث مختل شدن عملکرد کلی ماشین می شود. در برخی موارد امکان دارد مشکل به وجود آمده برای قطعات الکتریکی آنچنان حساس نبوده و به سادگی رفع شوند. اما گاهی اوقات عیب های بخش های برقی خودرو می توانند باعث به وجود آوردن مشکلات بیشتر و خسارت های مالی زیادتری شوند.

از این رو رانندگان به سیستم برقی خودرو خود اهمیت زیادی می دهند و در صورت بروز مشکل دوست دارند در سریعترین زمان ممکن آن مشکل برطرف شود.

8- مقایسه براساس نحوه یادگیری

برای ورود به شغل مکانیک خودرو یا مکانیک خودرو در گذشته افراد باید به عنوان شاگرد مدت زمانی را در تعمیرگاه ها و زیر نظر تعمیرکاران و استادکاران به فراگیری مهارت ها می پرداختند. این روش یادگیری سنتی مشکلاتی نظیر طولانی شدن دوره یادگیری، عدم آموزش کامل و دقیق و ... دارد. اما امروزه می توان با شرکت در دوره برق خودرو و مکانیک خودرو به راحتی و در کمترین زمان ممکن و با استفاده از متدهای آموزشی استاندارد و به روز که توسط بهترین اساتید و کارشناسان ارائه می شوند، برای ورود به بازار کار آماده شد.

آموزشگاه های فنی مختلفی اقدام به برگزاری دوره های برق خودرو و مکانیک خودرو می کنند. هر آموزشگاه از ویژگی هایی برخوردار است و انتخاب بهترین مرکز برای فراگیری مهارت ها و دانش لازم در رابطه با این دو شغل فنی با توجه به مواردی باید صورت بگیرد.

به طور کلی، در دوره های آموزشی برق خودرو و مکانیک خودرو آشنایی کامل با قطعات ماشین و بخش های مربوطه، عیب یابی و روش های برطرف کردن مشکلات آن آموزش داده می شود. تنها تفاوت در یادگیری این دو دوره، در رابطه با سرفصل های آموزشی است. در هر یک از دوره ها یکسری از سرفصل ها و دروس خاص خود را دارند که به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شوند.

9- مقایسه براساس هزینه یادگیری

هزینه یادگیری دروه های فنی به عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن است هزینه دوره های برق خودرو و مکانیک خودرو در آموزشگاه های مختلف یکسان یا متفاوت باشد. مدت زمان دوره، سطح امکانات و خدمات آموزشگاه، روش ها و متدهای آموزشی، موقعیت جغرافیایی و دسترسی آموزشگاه، حضوری یا مجازی بودن آموزش و موارد دیگری هزینه یادگیری را مشخص می کنند.

ممکن است در یک آموزشگاه هزینه شرکت در دوره برق خودرو و یادگیری مهارت های آن با هزینه دوره مکانیک خودرو برابر باشد. این امکان نیز وجود دارد به خاطر متفاوت بودن سرفصل ها و اموزشات هزینه دوره ها در یک آموزشگاه متفاوت باشد.

برق خودرو را انتخاب کنم یا مکانیک خودرو؟

همانطور که گفته شد برق خودرو و مکانیک خودرو دو رشته فنی پردرآمد و با بازار کار عالی هستند که آینده روشنی دارند. هر دو این رشته از فرصت های شغلی مختلفی برخوردارند و از انجایی که بخش مکانیکی و بخش برقی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است، می توان با کسب مهارت های لازم در یکی از این رشته به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرد.

برای تصمیم گیری درباره اینکه برق خودرو یا مکانیک خودرو را انتخاب کنید، در اولین گام به علاقه خود توجه نمایید. سپس با بررسی موارد مختلف مربوط به هر رشته مانند تیپ شخصیتی مورد نیاز، وظایف، نوع مهارت ها و ... بهترین تصمیم را بگیرید. پیشنهاد می کنیم پس از انتخاب رشته مورد نظر برای فراگیری دانش و تخصص لازم و مهارت های مربوطه در کلاس های آموزشی شرکت کنید و زیر نظر اساتید و کارشناسان به خوبی برای ورود به بازار کار آماده گردید.

نتیجه گیری

هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد و نمی توان به طور قطع اعلام کرد که برق خودرو بهتر است یا مکانیک خودرو. این دو رشته فنی با اینکه یک هدف را دنبال می کنند و آن عیب یابی و برطرف کردن مشکلات مربوط به خودرو است؛ اما در وظایف و نوع کار و مهارت ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند. همچنین بازار کار و میزان درآمد آنها نیز با یکدیگر مشابه نیست. برای انتخاب یکی از رشته های برقکاری یا مکانیکی خودرو باید مواردی که در این مطلب گفته شد را با دقت بررسی کرده و سپس با توجه به علاقه و توانایی های خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

منبع:

https://idat.ir/345005

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 24
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 49
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 90
  • بازدید کلی : 2991
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی